CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, February 20, 2011

Mom Style Fried Fettucine


Selamat berhujung minggu kepada pembaca sekalian...Lunch menu kali ini diberi nama sedemikian rupa kerana bahan yang digunakan ialah apa yang ada di dalam peti sejuk untuk digorengkan dengan fettucine. Jadi yang ada ialah sedikit daging, sosej ayam dan karot. Sosej dan karot memang bahan ruji untuk keluarga saya memandangkan anak-anak tidak boleh makan seafood kerana alahan.
Rebus fettucine seperti di dalam label paket dan tapiskan airnya. Tumiskan 1 biji bawang kuning yang dihiris bersama dengan sedikit gula sehingga kekuningan. Kemudian masukkan 3 biji bawang putih yang dihiris juga dan sedikit cili giling (jika suka pedas, tambahkan sukatan). Tumis sehingga naik bau dan masukkan daging. Apabila daging sudah sedikit masak, masukkan sosej, karot dan satu tangkai daun kari. Gorengkan sehingga betul-betul mesra. Kemudian, fettucine digaulkan dengan rencah-rencah ini dan pecahkan 1 biji telur ditengah-tengahnya. Apabila telur telah masak sedikit, saya perasakan dengan kicap manis, sos tomato, sos cili dan kicap cair thai. Gaulkan lagi sehingga fettucine betul-betul sebati dengan bahan rencah, telur dan akhir sekali campurkan sedikit lada hitam kasar untuk menambah perasa (jika suka).

Perfecto, olahan resepi sendiri dengan menggunakan bahan yang mana ada saja...tidak salah untuk mencubakan!

6 comments:

  1. Assalamualaikum,,,
    Tq MZ kerana sudi singgah di teratak buruk saya tu. Cantik le blog ni. Macam2 ada. Saya tak gheti pun nak uat cam gini semua (malas nak explore). Semoga ukhwah yang dijalinkan akan berpanjangan.

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumsalam...sama2. TQ k sam for da compliment.....kena explore jugak kak...as nak kena buat blog tuk hubby plak...sy pun harap ukhuwah kita berpanjangan..amin!

    ReplyDelete
  3. Adeh....wat kak Ayu rindu kat masakan emak la.....

    MMM sedap fettuccine tu Mz....err bak sepinggan? :)

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum..Salam ukhwah
    terima kasih sudi singgah
    menarik sungguh resepi kat sini..

    ReplyDelete
  5. Kak Ayu...dah abih licin..nnti kalu wat lagi kita bg sepinggan yek.

    ReplyDelete
  6. Wa'alaikumsalam..salam ukhuwwah kpd fara juga. Terima kasih..nnti sudi dtg sini lagi yer...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...