CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, March 8, 2011

BEEF IN KETCHUP SAUCES

Kicap dan sos adalah bahan utama dalam masakan saya untuk menu lunch anak-anak. Mereka memang gemar jenis masakan sebegini disamping boleh menaikkan pelbagai perisa di dalam masakan.
Kali ini daging ada di dalam stok jadi saya mulakan dengan menumis bawang merah & separuh daripada 1 biji bawang besar yang dipotong bulat bersama sedikit gula, bunga lawang & kulit kayu manis sehingga sedikit garing. Kemudian masukkan bawang putih dan halia sehingga naik bau. Setelah itu, masukkan daging dan gaulkannya dengan bahan tumisan ini sehingga sebati. Selepas itu, saya masukkan sedikit sos tiram, sos soya thai, sos cili thai, 1 sudu besar sos tomato & 1 sudu besar sos cili (jenis-jenis sos yang digunakan boleh mengikut mana yang ada di dalam stok dan sos-sos ini boleh memekatkan kuah daging) serta lagi separuh bawang besar tadi & air (mengikut banyak mana kuah yang dikehendaki). Biarkan daging empuk bersama sos-sos ini. Kemudian masukkan kentang, cili hijau potong dan kicap manis. Masakkannya di atas api sederhana.
Selamat mencuba...!

3 comments:

  1. nasi satuuuuuuuuuu...kasik lebih itew daging.....mmm walaaaaaaaaaa!! Anak kak ayu pun suke kicap micap ni....

    ReplyDelete
  2. kak ayu cepat jer abis kalu lauk yg anak2 sukakan...

    ReplyDelete
  3. Hi Sis..hru doing? I apologize for my late return here. My notebook just got better and am little busy with family too as my Hubby is on holiday. :)

    We'll stay in touch!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...