CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, March 20, 2011

Ala Thai Glass Noodle Soup

Masak bee hoon sup kali ini saya menggunakan rencah ala thai iaitu lengkuas, serai, kicap soya thai, sos ikan thai dan sweet chili sauce thai. Saya tumiskan 3 biji bawang merah yang dibelah dua, 3 biji bawang puting dicincang dan sedikit halia bersama dengan hujung batang daun bawang serta sedikit gula sehingga naik bau. Kemudian masukkan daging dan biarkan ia bersatu dengan bahan tumisan seketika. Selepas itu masukkan air (mengikut banyak mana kuah yang dikehendaki). Saya menggunakan periuk rice cooker dan air yang digunakan ialah sehingga 1/2 periuk rice cooker. Untuk membuat kuah sup, saya campurkan dua sudu besar sos tiram, dua sudu besar kicap soya thai, dua sudu kecil sos ikan thai, dua sudu kecil sweet chili sauce thai, 1 biji bawang kuning besar dipotong bulat, sedikit lengkuas, 1 batang serai diketuk dan serbuk pati ayam, gula, garam secukup rasa ke dalam air tadi sehingga mendidih.
Setelah kuah sup mendidih saya masukkan 10 biji fish ball, 2 keping fish cake yang dipotong kecil, 5 batang chicken sausage yang dipotong kecil, 2 batang carrot yang dipotong kecil, sedikit bunga kobis dan 2 biji cili jalapeno yang dipotong dua.
Saya hidangkan sup ini dengan daun bawang...

1 comment:

  1. Mz....mmm kak ayu pun suke makan tomyam dgn belacan sket and ada telor dadar....pergh...zaaaaaaaaap kejap je abis...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...